sesamamu

Sunday, May 8, 2011

Yang teristimewa...ibu

Sempena hari ibu, sesamamu ingin mengucapkan selamat hari ibu dan berbanyak terima kasih kepada pengorbanan seorang ibu yang membesarkan anak-anaknya dengan penuh kasih sayang yang tidak boleh tukar dengan wang ringgit.

Baik di mana sahaja para anak-anaknya berada, sudah pasti mereka tidak akan melupakan mereka pada hari yang khas ini untuk sama-sama mengingat baik seketika akan pengorbanan para ibu di luar sana.

Ibu Tunggal...

Di dalam kita meraikan ibu kita di hari ibu ini dengan cara kita masing-masing. Ada juga para ibu yang di luar sana yang hiudp sebatang kara membesarkan anak-anaknya.
 Mereka ini adalah ibu -ibu tunggal yang keseorangan membesarkan dan menyara hiudp anak-anak mereka yang ada diantaranya masih kecil lagi. Tetapi, kasih sis ibu ini tidak perbah luntur dan berbelah bagi dalam membesarkan anugerha terbesar yang Tuhan berikan kepada si ibu ini. Mereka juga selayaknya menerima ucapan "selamat hari ibu" di hari yang ditetapkan untuk para ibu dihargai seluruh dunia ini.

Tetapi, bagaimana nasib para ibu-ibu tunggal ini, Ada diantara mereka keseorangan akibat suami yang dikasihi telah kembali dipanggil Tuhan dan ada juga yang diceraikan. Namun demikian, masalah yang mereka hadapi adalah sama iaitu sedaya upaya mereka untuk membesarkan anak-anak mereka keseorangan.

Bagaimana perubahan kehidupan mereka????

Ya, selepas mereka sendiri ditinggalkan suami mahupun kerana kematian ataupun perceraian, persoalanya sekarang ialah, bagaimana perubahan didalam kehidupan mereka yang keseorangan ini. Mampukah mereka menyara anak-anak mereka dengan pendapatan yang dahulu hanya bergantung harap kepada si suami? Ataupun, bagi para ibu yang tunggal ini, cukupkah pendapatan itu untuk menampung semua perbelanjaan hidup si ibu dan si anak-anak?

Bagaimana pula, adakah kerajaan melakukan sessuatu bagi membantu para ibu tunggal ini selain daripada memberi sumbangan kebajikan kewangan yang tidak seberapa ini?

Bukan itu sahaja, adakah sistem yang sedia ada ini memberi sedikit kelonggaran kepada para ibu-ibu tunggal yang bekerja ini untuk menikmati pelbagai kebajikan daripada majikan mereka. Sebagai contoh, masa kerja mereka dikurangkan supaya mereka dapat balik awal ke rumah dan menguruskan hal ehwal rumah bersama anak-anak yang ditinggalkan....walau masih kecil, keseorangan di rumah.

Bagai mana pula dengan gaji? Bagi ibu-ibu yang tunggal ini. Adakah sistem yang memberi kenaikan gaji yang berpatutan kepada para ibu-ibu tunggal yang berkerja ini, baik di sektor kerajaan mahupun swasta sepatutnya diberi imbuhan ini. Bukan kehendak mereka pun mereka mahu menjadi ibu tunggal.

Sesuatu yang harus kita fikirkan bersama...

Sesamamu tujukan persoalan-persoalan di atas kepada para penggubal undang-undang di negara kita untuk sama-sama fikirkan serta mengambil tindakan yang sepatutnya. Para ibu -ibu tunggal ini juga harus dibela kehidupan mereka kerana ini semua bukan kehendak mereka berlaku didalam kehidupan mereka.
Kalaulah kerajaan kita prihatin terhadap isu ini, sesuatu harus dilakukan untuk meringankan beban para ibu-ibu tunggal ini. Mungkin ia menjadi satu hadiah yang sangat berharga kepada mereka suatu hari kelak?

Sama-sama kita doakan ada satu sistem yang akan digubalkan untuk membantu para ibu-ibu tunggal ini dan suatu hari nanti, hari ibu ini disambut oleh mereka dengan penuh makna...


Selamat hari ibu...Tuhan memberkati.

No comments:

Post a Comment